Menu

KEN ONNEN OIVALTAA, SILLÄ ONNI ON

 

Kun osa meistä vielä nauttii viimeisistä lomapäivistään, on toisilla arki vahvasti palannut osaksi elämää juhlapyhien jälkeen. On palavereita, tapaamisia, aikatauluja ja deadlineja. Siirtymisiä, mahdollisesti omia tai lasten harrastuksia ja kalenterien yhteensovittamista. Elämä voi hetkittäin tuntua yhdeltä hengästyttävältä juoksukilpailulta.

Eilen Aamulehdessä oli mielenkiintoinen kirjoitus, jossa haastateltiin stressiä tutkinutta Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen professoria Mika Pantzaria, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Jukka Kärkkäistä ja psykologian emeritusprofessori, onnellisuustutkija Markku Ojasta stressistä ja onnellisuudesta. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että stressi kuuluu osaksi elämää ja stressitön elämä olisi suorastaan kamalaa.

Mahtavaa stressiä

Mika Pantzar muistuttaakin, että silloinkin kun innostumme koemme stressiä. Samaa aihetta Lujasti lempeä blogissaan pyörittelee Maaret Kallio, joka ei stressireaktiossaan pakene paikalta jännittävän puhekeikan edessä, vaan nousee yhä uudelleen lavalle kerryttäen upeita esiintymiskokemuksia itselleen.

Miksi sitten haluaisimme vältellä stressiä ja elää stressittömämmin?

Koska se ei tunnu mukavalta, eihän? On aivan luonnollista olla haluamatta tuntea epämiellyttäviä tunteita ja tuntemuksia sekä täten vältellä niiden kokemista.

Pantzarin mukaan ongelman ydin onkin nimenomaan stressistä palautuminen. Palautumiskeinoja on hyvä olla hallussa monenlaisia ja näitä on hyvä ujuttaa työpäivien sisään happihyppelyn, kahvitauon ja esimerkiksi mindfulnessin keinoin.

Voiko ihminen olla stressittömämpi ja onnellisempi?

Uskallan väittää, että voi, eikä se usealle meistä ole edes kovin monimutkaista. Pohdi, koska viimeksi olit tekemättä yhtään mitään? Tarkoitan todella ei mitään. Et katsonut televisiota, kutonut, kirjoittanut, lukenut, syönyt tai urheillut. Deadlinejen ja tapaamisten merkkaamisen lisäksi ehdotan, että tänä vuonna varaat kalenteriisi tätä ”ei mitään” aikaa.

Mieli on yksi tärkeimpiä voimavarojamme, mutta minkä vuoksi yhä aliarvioimme sen huoltamista? Pieni hiljentymishetki päivässä purkaa kertyneen stressikuormasi samantien ja tämän jälkeen voit jatkaa päivääsi entistä eheämpänä, suoriutuen tehtävistäsi jopa nopeammin ja luovemmin.

Hetkittäinen epämukavuuden sietäminen ja avautuminen kaikenlaisille tunteille ja kehon tuntemuksille sekä näiden vastaanottaminen hyväksyvällä lempeällä asenteella on pysyvä avain onnellisuuteen ja sisäiseen rauhaan itsensä kanssa. Kun esimerkiksi stressi, ilo, turhautuminen ja alakulo ovat vain tuntemuksia, jotka tulevat ja menevät, eikä niitä määritellä henkilökohtaisiksi ominaisuuksiksemme, mahdollistuu myös pysyvämpi onnellisuuden ja hyvinvoinnin kokeminen.

Onnen tunne, sekin tulee ja menee, mutta onnellisuus, kun sen oikein oivaltaa, se pysyy.

Kiinnostuitko aiheesta? Tammikuussa alkavalla IHANA MINÄ -kurssillani voit oivaltaa monia oleellisesti hyvinvointiisi ja onnellisuuteesi liittyviä asioita. Ilmoittaudu tästä

Tekstin on kirjoittanut Brita Salminen, ruuhkavuosiaan ja unelmaansa todeksi elävä työelämän kehittäjä sekä mieliguru, joka työskentelee yrityksessään Britailor sekä toimii Sitomon yhteistyökumppanivalmentajana.

 

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « UNELMILLE SIIVET AIVOIN S8 NEUROPÄIVITYS NYT SAATAVILLASI »
Takaisin ylös