Menu

PENNI AJATUKSESTASI

Rakastuin viime viikolla jälleen kerran hokemaan huomaa mitä huomaat. Jos saisin pennin jokaisesta ajatuksestasi, olisin todennäköisesti vauras nainen. Tiedetään, että ihminen ajattelee päivässä keskimäärin 60-90 000 ajatusta ja useammat näistä ovat toistuvia, samoja. Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?

Ajatukset synnyttävät tunteita ja tunteet puolestaan vievät energiaa. Toki parhaimmillaan myös tuovat. Olenkin alkanut johtamaan kallisarvoista energiaani kiinnittämällä tietoisesti erityistä huomiota omiin ajatuksiini. Valitettavan salakavalia vain ovat nämä ajatuskierteet, jotka hyvin huomaamattaan vievät mukanaan päivän aikana jos jonkinlaisiin fiiliksiin.

                                                               Photo by Pavel Badrtdinov.

Huomattavaa on, että monet tähän vuoden aikaan liittyvät keskustelut alkavat säästä valittamisella. Aloitamme tapaamisemme vali-valilla ja toivomme tämän tiedostamattoman tunnelmamuotoilun sitten johtavan hyvään lopputulokseen. Tarkemmin ajatellen ei kovin fiksua, vaikka me suomalaiset tykkäämmekin keskustella säästä, jopa vaikka siinä ei olisi mitään keskusteltavaa.

Aivomme ovat luonnostaan suuntautuneet negatiivisesti (negativity bias) ja jos kiinnität tähän huomiota, voit huomata sen esimerkiksi ajatustesi laadussa. Vaaroihin ja uhkiin suuntautuminen on kuitenkin ajassamme täyttä voimavarojemme, energian ja resurssien hukkaan heittämistä. Ajatusten havainnoiminen, vahingollisista irtipäästäminen ja eteenpäin vievien ajatusten valitseminen näiden tilalle on taito, jota voi harjoitella.

                                                               Photo by Joseph Pearson.

Eräässä älykkäässä organisaatiossa oli kiinnitetty huomiota tunnelmaan, jolla palaverit aloitetaan. Tunnelman nostattamisella tapaamisten alussa on tutkitusti huomattu olevan positiivisia vaikutuksia ihmisten ajatteluun. Vaihtoehdoksi osallistujille annettiin kertoa joku oma viimeaikainen onnistuminen tai vitsi. Näin toimimalla he tuulettivat tunnelman kattoon samalla palaverien päättyessä toistuvasti parempiin lopputuloksiin!

Kun tulet tietoiseksi negatiivisista sinua ja energiaasi syövistä ajatuksista tai tunteista, paras keino on viedä huomio kehoon ja kehon tuntemuksiin. Tuolloin voit tulla tietoiseksi ylimääräisistä jännityksistä ja voit tehdä heti korjaavia liikkeitä lisätäksesi kehon rentoutta ja hyvää oloa, jolla on välitön vaikutus mielialaasi.

Tämän stepin jälkeen on hyvä tuoda oma huomio ajatuksista läsnäolevaan hetkeen ja huomata, ettei mitään pahaa tapahdu juuri nyt.  Ja todennäköisesti mielesi luomat uhkakuvat eivät koskaan toteudu tai jos toteutuvatkin, olet selvinnyt niistä aina aikaisemminkin. Vie katse ikkunasta kohti syksyn usvaista maisemaa ja lepää hetki läsnäolossa. Katso ja tiedä, että katsot. Sinun ei tarvitse nimetä, ymmärtää tai arvottaa katsomiasi asioita. Jatka sitten päivääsi virkistyneenä.

                                                              Photo by Alexandre Chambon.

Haluatko kuulla lisää vinkkejä palautumiseen työpäivän aikana? Mindfulness Akatemian Mindfulness Työssä –ohjelma on tutustumisen arvoinen kokonaisuus. Ota yhteyttä, kerron siitä sinulle mielelläni lisää.

Tekstin kirjoittaja Brita Salminen on hyvinvointimuotoilija, valmentaja ja mieliguru, joka työskentelee yrityksessään Britailor ja on hyvinvointimuotoilua toteuttavan KYLÄ Groupin jäsen sekä Sitomon kumppanivalmentaja. Britaa luonnehditaan toistuvasti iloiseksi, positiiviseksi ja aidoksi ihmiseksi. 

 

 

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « KYSYMÄLLÄ MESTARIKSI SILMÄSTÄ SILMÄÄN »
Takaisin ylös