Menu

MIKSI MEDITOISIN?

Onko sinun vaikeaa ottaa aikaa mindfulness-harjoitukselle eli meditaatiolle tai luoda siitä tapaa? Anna sille riittävästi aikaa. Mieli vastustaa, aivan varmasti. Opit huomaamaan sen, eikä sinun silti tarvitse toimia sen mukaan. Ota mukaan meditaatiokokeiluusi tuomitsemattomuuden asenne ja ystävällinen aloittelijan mieli. Listasin muutamia yleisempiä kysymyksiä ja vastauksia tietoisuustaitojen harjoittamiseen liittyen.

Miksi meditoisin? Itse olen huomannut elämässäni mindfulnessin positiiviset vaikutukset. Olen tasapainoisempi, huolehdin entistä paremmin itsestäni ja arvostan elämääni, joka tapahtuu tässä ja nyt. Olen oppinut tunnetaitoja ja tulemaan toimeen epämukavienkin tunteiden kanssa. Ennen kaikkea tärkeitä elämäntaitoja. Täydellistä ihmistä ei minusta tai sinustakaan kuitenkaan koskaan tule ja kaikki tekevät virheitä. Niin se vain menee, nämä pitää itse kokea.

Pikkuhiljaa tietoisen läsnäolon hetket lisääntyvät ja huomaat enemmän värejä ja elämän moninaisia sävyjä ympärilläsi. Jopa ihan konkreettisesti! Onko tuo puu aina ollut tuon muotoinen? Vihreän sävyjä on niin monta! Tältä tuuli tuntuu ihoa vasten. Tuoksuupa tämä tee hyvälle. Aistit aukeavat ja lopulta koko elämästä tulee yksi iso harjoitus. Läsnäolo tässä hetkessä tukee hyvinvointiasi merkittävästi. Voit oppia säätelemään ajatusmatkailusi, suunnittelemisen, murehtimisen tai märehtimisen määrää. Miten saat kokemuksia? Hankkimalla niitä!

En ole riittävän rauhallinen tyyppi. Uskomus! Hienoa, että sait siitä kiinni. Sinun ei tarvitse valmiiksi olla jonkinlainen tai luopua omasta upeasta persoonastasi meditoidaksesi. En itsekään ole jatkuvasti mikään zen tyyppi, eikä sinunkaan tarvitse olla aloittaaksesi. Ei meditointi ihmistä muuta (ainakaan niin, että sinun tarvitsee pelätä sitä), mutta varmasti aina paikoitellen voit olla hieman tyytyväisempi toimintaasi.

Voit myös ajatella tekeväsi jo riittävästi kaikkia hyvinvointiasi tukevia asioita. Lenkillä käyminen, muu liikunta tai käsillä tekeminen varmasti ovat juuri näitä, mutta ne eivät ole meditointia, joten ne vaikuttavat eri tavoin. Haluatko lisätä hyvinvointiasi ja vaikuttaa aivoihisi erityisellä tavalla, sairastaen ja stressaten vähemmän? Meditointi ei ole aina kivaa tai helppoa. Älä välitä siitä. Suhtaudu harjoitteluun myötätuntoisesti ja katso voitko lopettaa pyrkimisen, luopua odotuksista? Tee vain.

Ei ole aikaa? Kyse on priorisoinnista. Uskon, että voit käyttää esimerkiksi kuusi minuuttia huonomminkin. Haluaisitko kenties olla hieman skarpimpi ja aidosti kestävällä tavalla tehokas päiväsi toimissa?

Aamu on parasta aikaa meditoinnille, sillä silloin olet virkeimmilläsi. Väsyneenä on vaikea olla valpas. Aamusuihkun jälkeinen meditointi on ihana tapa aloittaa aamu ja saat lempeän läsnäolon startin päivääsi, joka seuraa sinua päiväsi seuraaviin toimiin ja askareisiin. Voit milloin tahansa päivän aikana myös palata hengitykseesi ja päästä jälleen tasapainoon itsesi kanssa.

Väsyneenä voit kyllä antaa itsellesi ennen harjoitusta luvan nukahtaa. Tätä voidaan leikkisästi kutsua unitaatioksi. Määritä siis harjoituksen tarkoitus. Moni on saanut meditoinnista apua uni- ja nukahtamisongelmiin. Kun käyt läpi vartalosi osia esimerkiksi alhaalta ylöspäin, tunnustellen tuntemuksia ikäänkuin sisältäpäin, ei usein pääse edes ensimmäisen jalan kaikkia varpaita läpi, kun jo uni on vienyt voiton. Hello Nukkumatti!

En osaa! Kaikki osaavat. Harjoitus ei vaadi sinulta kuin rauhallisen hetken, kun sinua ei keskeytetä. Meillä joskus lapsetkin tulevat mukaan harjoitukseen. Ajattele miten arvokkaita asioita voit opettaa mahdollisille minityypeille! Mielen luonne on vaeltaa menneessä ja tulevaisuudessa. Mitä enemmän saat mahdollisuuksia palauttaa mieltäsi tähän nyt-hetkeen, sitä enemmän pääset onnittelemaan itseäsi! Hienoa, huomasin mieleni vaeltaneen ja huomaan osaavani säädellä huomiotani. Keskittymiskykysi vahvistuu joka kerta aivojen kuntosalilla. Osallistu kurssille tai lataa appsi. Lue kirjallisuutta. Osaat kyllä!

Mistä tiedän, että se edes toimii? Huomaat sen kyllä elämässäsi. Elämä heittää haasteita ja sinut pois tasapainosta, itsestäsi ja läsnäolon tilasta autopilotille. Tämä saattaa saada sinut toimimaan tavalla, joka kaduttaa myöhemmin. Säännöllinen mindfulness-harjoittelu muodostaa aikaa ja tilaa, jolloin olet enemmän tietoinen siitä, valitsetko reagoida vai jätät reagoimatta. Tieteellisiä tutkimuksia löytyy jo runsaasti yli tuhat. Jos olet skeptinen, perehdy näihin. Huomaat mitä tieteellisesti tutkittuja hyötyjä on jo havaittu. Aivovaikutuksia on havaittu näkyvän vasta säännöllisen, vähintään kahdeksan viikon harjoittelun jälkeen. Kuitenkin jokainen harjoitus merkitsee ja voit huomata jo yksittäisen harjoituksen vaikutukset.

Kivut ja säryt häiritsevät harjoitustani. Mindfulness löytyy nykyään myös Käypä hoito -suosituksista, jotka ovat riippumattomia tutkimusnäyttöön perustuvia hoitosuosituksia. Voit saada näistä apua myös krooniseen kipuun, josta usein lääkkeillä pystytään hoitamaan vain osaa kivusta. Niin paradoksaalista kuin se onkin, kun huomio suunnataan kipua kohti lempeästi ja havainnoidaan sitä sekä hyväksytään sen olemassa olo, kipukokemus muuttuu. Voidaan huomata myös, että kipu ei ole jatkuvasti samanlaista, vaan sekin muuttuu. Myös kipuun samaistuminen muuttuu, et ole yhtä kuin kipusi. Voit kokeilla aluksi lyhyitä harjoituksia ekstralempeällä otteella ja hakea asentoa esimerkiksi tyynyjen avulla tukemalla. Asentoa voi myös vaihtaa harjoituksen aikana.

En ole buddhlainen. Ei huolta, en minäkään. Länsimaalainen mindfulness on irrotettu täysin uskon asioista. Tuhatvuotiset mietiskelyn perinteet taas löytyvät sekä idästä että lännestä. Usko vaikka maahisiin, se ei oikeasti haittaa!

Osaan rentoutua muutenkin. Hyvä! On tärkeää, että meillä on monipuolisia palautumisen keinoja. Mindfulness-harjoitukset eivät kuitenkaan ole rentoutumisharjoituksia, vaan tarkoitus on olla mahdollisimman hereillä ja valppaana. Haluatko osata johtaa itseäsi? Lisätä itsetuntemustasi tai tunnetaitojasi? Parantaa ihmissuhteitasi? Mindfulness tuo elämään moninaisia hyötyjä. Meditointi on ihan meille taviksille ja työelämän tallaajille. Jos et pidä sanasta meditointi, voit kutsua sitä ihan miksi rauhoittumisharjoitukseksi haluat.

Syitä ja selityksiä on varmasti vielä miljoona lisää, mutta entä jos sen sijaan tekisit kuvan harjoituksen jo nyt?

PS. Tämäkin kuva löytyy erään Tamperelaisen yrityksen uusista tiloista ja muistuttaa siellä työntekijöitä ja asiakkaita pysähtymisen tärkeydestä. Kuva on meidän taitavan KYLÄ GROUPIN Johanna Vuorenmaan käsialaa. Johanna kiteyttää mm. strategiat ja luennot kauniiksi kuviksi. Me KYLÄN naiset olemme uusi ja raikas yrittäjien yhteenliittymä hyvinvointimuotoilijoita Tampereelta, jotka taikovat aina tiloista lähtien esiin yrityksen menestystekijät hyvinvointi ja ihmisyys edellä. Lupaamme, että KYLÄ näkyy positiivisesti viivan alla. Pyydä tarjous kysytystä KICK OFF -valmennuksesta!

 

 

Tekstin kirjoittaja Brita Salminen on hyvinvointimuotoilija, valmentaja ja KYLÄN "mieliguru", joka työskentelee yrityksessään Britailor ja on hyvinvointimuotoilua toteuttavan KYLÄ Groupin jäsen sekä Sitomon kumppanivalmentaja. Britaa luonnehditaan toistuvasti iloiseksi, positiiviseksi ja aidoksi ihmiseksi. Pieni pilke silmäkulmassa elämässä ei ole Britan mielestä koskaan pahitteeksi.

 

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « VAIKEUKSIEN KOHTAAMINEN RENTOA MENESTYMISTÄ »
Takaisin ylös